BLOG
BLOG
BLOG
BLOG
BLOG

Marketing Automation: Klucz do skutecznego i efektywnego marketingu online

Jeśli zastanawiasz się jak usprawnić działania marketingowe np. wysyłanie newsletterów. Albo jak zachęcić klientów do kontaktu i skorzystania z oferty, powinieneś zapoznać się z automatyzacją marketingu. To proces, który ma za zadanie nie tylko przyśpieszyć i uprościć pewne czynności, ale i pomóc więcej zarabiać. W tym artykule skupimy się na:

  • definicji automatyzacji marketingu
  • jak działa marketing automation
  • korzyściach i wadach, jakie płyną z automatyzacji
  • jakie są formy marketing automation
  • najpopularniejszych narzędziach do automatyzacji
porzucony-koszyk

Czym jest marketing automation?

Automatyzacja marketingu opiera się na wykorzystaniu przeznaczonych do tego systemów sztucznej inteligencji, których podstawą działania są algorytmy. Ich zadaniem jest usprawnienie i przyśpieszenie działań marketingowych w firmie, dotyczy to głównie marketingu internetowego. Jakimi danymi posługują się algorytmy i skąd je biorą? Wszystko zależy od tego, co dany użytkownik udostępnił w sieci. Dane możemy podzielić na trzy kategorie:
  • deklaratywne, czyli takie, które zostały dobrowolnie udostępnione przez użytkownika
  • behawioralne, to zainteresowania i potrzeby, jakie aktywności podejmuje na stronie
  • transakcyjne, dotyczą dokonanych transakcji. Ich ilości, wysokości, rodzaju.
Przykładowo mogą to być imię, nazwisko, wiek, nr telefonu, adres, ulubiona rasa psów itd. Jeśli zapiszemy się do newslettera i podamy swoje imię, algorytm je zapisze i w mailu zwróci się do nas po imieniu. Jak automatyzacja wpływa na skuteczność? Pozwala na lepszą segmentację nowych i stałych klientów. Zwiększa też mierzalność działań e-commerce.

Jak działa automatyzacja w marketingu

W uproszczeniu możemy napisać, że każda akcja wywołuje reakcję. Użytkownik wykonuje określoną czynność (trigger) co uruchamia zaplanowaną odpowiedź. Wszystko to dzieje się w ramach ustalonej ścieżki klienta. Każdą ścieżkę możemy dowolnie modyfikować. Jeśli potrzebujemy bardziej szczegółowych danych np. określony segment klientów, dodajemy odpowiednie filtry i warunki.
Dla zobrazowania posłużmy się przykładem newslettera. Chcemy, aby klient pozostawił nam swój mail i dołączył do naszej bazy subskrybentów. Dzięki automatyzacji możemy ustawić pop-up, który będzie wyświetlał się na stronie, np. po 10 sekundach od jej otwarcia. Ustalamy treść komunikatu, a gdy klient zapisze się na newsletter, dostanie na maila imienne podziękowanie. Dzięki automatyzacji nie tylko możemy spersonalizować komunikację, ale przede wszystkim oszczędzić czas. Ręczne wysyłanie podziękowań za zapis na newsletter, wymagałoby zatrudnienie specjalnie dedykowanych do tego pracowników.
Dostępne na rynku narzędzia pozwalają na gromadzenie danych o użytkownikach, dopasowanie grafik i tekstów do konkretnej osoby, która przegląda stronę (na podstawie plików cookies). Możliwe jest również, sprawdzanie co dzieje się z mailem, gdy trafi on do skrzynki klienta, czy zarządzanie listą mailingową. Wszystko zależy od tego, jakie mamy potrzeby.
marketing-automation-trakido-torun

Wady i zalety marketing automation

Jak już wiemy, poprawnie skonfigurowany proces automatyzacji marketingu pozwala oszczędzić czas, oraz usprawnić i personalizować kampanie reklamowe. Dostarcza też wartościowe dane o potencjalnych klientach. Jakie jeszcze korzyści płyną z marketing automation? Każdy sklep internetowy spotkał się ze zjawiskiem porzucenia koszyka. Każdy też chciałby, żeby ten współczynnik był jak najniższy. Automatyzacja może w tym pomóc. Wykorzystując wybrane narzędzie do automatyzacji, stwórz szablon maila, którego otrzymają niezdecydowani klienci. Możesz zawrzeć w nim zniżkę, kod na darmową dostawę, czy po prostu przypomnieć, że mają produkty w koszyku.
Kolejną bardzo przydatną opcją, jest możliwość tworzenia i przeprowadzania testów A/B. Dzięki temu możesz dopasować tytuły, treści, czas wysyłki maili do upodobań klientów. Zwiększysz tym wskaźnik Open Rate i co za tym idzie sprzedaż. Jeśli chcesz zwiększyć konwersje, to systemy MA również wychodzą naprzeciw tym oczekiwaniom. Dzieje się to za pomocą segmentacji i gromadzeniu leadów. Stosując formularze kontaktowe lub landing pages możesz zdobywać kontakty od nowych klientów, a następnie segregować ich na podstawie aktywności. Obserwując zachowania kupujących na stronie, możesz nie tylko proponować im zakup produktów, którymi kiedyś się interesowali. Marketing automation umożliwia proponowanie im rzeczy, które odpowiadają im potrzebom.
Jeśli zależy Ci na dobrym wrażeniu, zadbaj o komunikację posprzedażową. Za pomocą dedykowanych narzędzi do automatyzacji, wysyłaj wiadomości z prośbą o ocenę zakupów. Dobrym pomysłem jest zachęcanie użytkowników do ponownych odwiedzin sklepu poprzez wysłanie im komunikatu, np. „Cześć! Dawno Cię nie widzieliśmy…”. Kanałem komunikacji może być mail lub powiadomienia push.
Teraz pora na wymienienie zagrożeń. Głównym jest fakt, że system nawet najlepszy nie jest człowiekiem. Wymaga kogoś, kto będzie go kontrolował (zainteresowanych tym, co dzieje się, gdy system przejmuje kontrolę, zapraszamy do obejrzenia filmu Terminator :) ). Możesz prowadzić wiele kampanii jednocześnie, jednak to Ty musisz je opracować i zaplanować.
Błędem, który może się przytrafić, jest np. źle zaadresowana oferta. Załóżmy, że prowadzisz gabinet dentystyczny. Chcesz wysłać ofertę aparatów ortodontycznych, do rodziców dzieci w wieku szkolnym. Jednak zamiast aparatów, owi rodzice dostaną propozycję protez zębowych. W razie „wpadki” stracisz część budżetu, jednak poważniejszym problemem, będzie uszczerbek na wizerunku.
marketing-automation

Formy automatyzacji

Sposobów automatyzacji jest wiele. Przyjrzyjmy się tym najpopularniejszym i zarazem najskuteczniejszym. Dobór metod zależy od efektu, jaki chcesz uzyskać i grupy docelowej, do której kierujesz swoje działania. Zacznijmy od chatbota. Ma on za zadanie odpowiadać na pytania klientów, niezależnie od pory dnia. To przedstawiciel firmy, pracujący przez całą dobę. To rozwiązanie zdobyło niesamowitą popularność w czasie ostatnich pandemicznych lat.
Jak poprawnie skonfigurować chatbota? Na początek zaprogramuj treści rozmów z użytkownikami. Pomocne będzie ustalenie najczęściej pojawiających się pytań i odpowiedzi na nie. Przykład? Chatbot na pytanie o ofertę powinien ją od razu przedstawić. Podepnij go pod CRM i sprawdzaj regularnie, czy działa. Klienci muszą mieć też możliwość połączenia się online z pracownikiem firmy. Na koniec opracuj automatyczną prośbę o pozostawienie maila do kontaktu.
Jak już wcześniej wspomnieliśmy, bardzo ważna jest personalizacja. Pozostawia miłe wrażenie u klientów, ale co ważne wspomaga sprzedaż. Na przykładzie sklepu internetowego będzie to proponowanie podobnych produktów. Algorytm na podstawie historii przeglądania wytypuje rzeczy, które powinny spodobać się klientowi. Klienci mogą też sprawdzić, co ostatnio przeglądali.
W przypadku sklepu z herbatą klient może zobaczyć propozycję nowych smaków albo gatunków, których jeszcze nie próbował. Często dokonujemy zakupu kierowani ciekawością. Dzięki temu wartość koszyka może się zwiększyć. Czas, jaki użytkownicy spędzają na Twojej witrynie, również się wydłuży. Personalizacja ma za zadanie sprawić, aby Twoja strona odpowiadała potrzebom klientów. Dzięki automatyzacji możemy to znacznie uprościć.
Za pomocą narzędzi do automatyzacji, jak np. Get Response możesz ustalić czas i miejsca pojawiania się wyskakujących okienek, czyli pop-upów. Pop-up ma na celu przyciągnięcie uwagi użytkownika. Zachęcenia go do pozostawienia kontaktu, pozostania na stronie, czy skłonienie go do zakupu ofertą rabatu. Okienka potrafią być irytujące, dlatego muszą pojawiać się w odpowiednim czasie. Najlepiej w momencie, kiedy klient chce zamknąć witrynę.
Kolejna funkcjonalność, którą oferuje nam marketing automation to remarketing. Dotarcie do osób, które były zainteresowane ofertą, może miały już upatrzone produkty, jest bardzo opłacalne. Zdecydowana większość potencjalnych klientów, którym wyświetli się reklama remarketingowa dokona zakupu w witrynie. To nie tylko wyższy wskaźnik konwersji, ale i zaangażowania w reklamę.
Google bardzo chętnie sięga po automatyzację. Dowodem są, chociażby reklamy dynamiczne w Google Ads. Ich działanie jest bardzo proste. Boty analizują treść na stronie i na tej podstawie dobierają hasła. Ten typ reklam jest bardzo skuteczny i pozwala dotrzeć do skonkretyzowanej grupy odbiorców. Pamiętaj o tym, że boty potrzebują kontroli i należy regularnie sprawdzać treść i formę tego typu reklam.
newsletter

Najpopularniejsze narzędzia do automatyzacji

Narzędzi pomocnych we wprowadzeniu automation marketingu jest całkiem sporo. W tym artykule wymienimy te najlepsze według nas. To jakie najlepiej sprawdzi się u Ciebie, zależy od Twoich potrzeb i rodzaju działalności, jaką prowadzisz.
  • Get Response — przede wszystkim kojarzy się jako platforma do e-mail marketingu. Jednak jej możliwości są znacznie szersze. Pozwala na tworzenie pop-upów, landing page’y, czy autoresponderów. Umożliwia także stworzenie lejka sprzedażowego i gromadzenie oraz systematyzowanie danych. Przy tworzeniu e-mailu lub okienek, możemy skorzystać z bogatej biblioteki kilku tysięcy szablonów i zdjęć. 
  • SALESmanago — należy do czołówki narzędzi stosowanych w automatyzacji. Niewątpliwym plusem jest kompleksowość rozwiązań, jakie oferuje. Niekiedy może z powodzeniem zastąpić kilka programów. Co jest głównym zadaniem SLAESmanago? Identyfikacja i monitorowanie użytkowników odwiedzających daną stronę. Tworzy w ten sposób bazy klientów, w których uwzględnia profile behawioralne. Także sporządza segmenty nowych i dotychczasowych klientów. Umożliwia to kreowanie spersonalizowanego marketingu w sieci na wielu różnych kanałach.
  • User.com – to dobre narzędzie do śledzenia ruchu klientów na stronie, a następnie ich podziału według aktywności. Jeśli potrzebujesz określić, w którym miejscu lejka sprzedażowego są Twoim klienci, to user.com może Ci w tym pomóc. Ułatwi Ci to skuteczną komunikację z kupującymi i zwiększenie konwersji, niezależnie od kanału, jakim się posługujesz. Minusem jest jednak brak możliwości połączenia z Google Ads i social mediami.
  • Edrone — głównym obszarem Twojej działalności jest e-commerce? Dzięki rozwiniętemu programowi CRM każdy klient będzie obserwowany, a następnie przypisany do odpowiedniego segmentu. Edrone śledzi aktywność użytkowników także w mediach społecznościowych. Nie da się go połączyć z Google Ads. W zamian umożliwia cross-selling, up-selling, remarketing, czy tworzenie programów lojalnościowych.

Podsumowując - marketing automation to oszczędność czasu i kosztów.

Narzędzia do automatyzacji umożliwiają lepsze dotarcie do wybranych grup docelowych. Natomiast personalizacja działań ułatwia nawiązanie wartościowych relacji z klientami, a następnie ich utrzymanie. Klienci widzą wartość dla siebie w ofercie danej firmy.
Stawiając na wielokanałową komunikację, masz możliwość pozyskać znacznie większą liczbę leadów. Działania z zakresu marketing automation, są na każdym kroku mierzalne. Oznacza to, że na każdym kroku możesz sprawdzić jakie efekty przynoszą i w razie potrzeby je skorygować.
Dla kogo przeznaczona jest automatyzacja? Zdecydowanie dla każdego! Niezależnie, czy jesteś prezesem wielkiej firmy, czy prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą. Optymalizacja kosztów i zwiększenie skuteczności działań to zadania, z którymi musi się zmierzyć każdy przedsiębiorca. W Trakido znamy się na marketing automation i chętnie pokażemy Ci, co zrobić, żeby zwiększyć dochody i jakość obsługi klienta. Nie czekaj, napisz do nas i przekonaj się, ile możesz zyskać!

Odkryj sekrety skutecznego brandingu: Klucz do wzrostu Twojego biznesu!

brand-strategy
Nasz artykuł zdradzi Ci tajniki budowy marki, która przyciąga uwagę i lojalność klientów. Poznaj strategie, które pomogą Ci wyróżnić się na rynku i osiągnąć sukces biznesowy.
Czytaj więcej

Content Marketing: Sztuka tworzenia treści, która przyciąga i konwertuje.

content-marketing
Poznaj strategie i narzędzia, które pomogą Ci w skutecznej promocji online. Dowiedz się, jak kształtować treści, które angażują, budują zaufanie i przynoszą wzrosty w biznesie.
Czytaj więcej

Remarketing: Jak wykorzystać drugą szansę na konwersję?

remarketing-agencja-marketingowa-trakido
Dowiedz się, jak efektywnie docierać do użytkowników, którzy już odwiedzili twoją stronę, i zwiększyć wskaźniki konwersji.
Czytaj więcej

SEO: Sekret skutecznego pozycjonowania online.

Poznaj najważniejsze strategie i narzędzia, które pomogą Ci zdobyć wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania i zwiększyć widoczność Twojej strony internetowej.
Czytaj więcej

Zapisz się na KONSULTACJĘ!

Zapisz się do newslettera i poznaj jedne z najskuteczniejszych narzędzi do prowadzenia działań marketingowych w sieci.
Dziękujemy, właśnie otrzymaliśmy Twoją wiadomość! Skontaktujemy się najszybciej jak to możliwe :)
Ups! Coś poszło nie tak podczas wysyłania formularza.

Napisz do nas

Właśnie otrzymaliśmy Twoją wiadomość! Skontaktujemy się najszybciej jak to możliwe :)
Ups!Coś poszło nie tak podczas wysyłania wiadomości.
AUTOMATYZACJA SPRZEDAŻY
Odkryj potencjał automatyzacji sprzedaży. Skontaktuj się z nami i zwiększ efektywność swoich działań już teraz!
OBSŁUGA SOCIAL MEDIA
Dowiedz się, jak łatwo zaplanować i zautomatyzować publikację postów na Social Media. Spraw, aby Twoje treści trafiały do właściwych odbiorców.
KONSULTACJA MARKETINGOWA
Chcesz rozwinąć swój biznes, dotrzeć do nowych klientów, zwiększyć sprzedaż, ale nie wiesz jak? Skontaktuj się z nami i umów na konsultację marketingową!
Projekt i Realizacja
logo-trakido