BLOG
BLOG
BLOG
BLOG
BLOG

Branding: Twoja droga do rozpoznawalności i sukcesu biznesowego

Prowadząc własną firmę, nie chcesz być anonimowy. Chcesz być rozpoznawalny, bo rozpoznawalność, to jeden z czynników sukcesu. A sukces przekłada się na zysk. Zbudowanie świadomości marki, to długotrwały proces. Wymaga wielkiego zaangażowania i skupienia. Efektów nie da się jednak przecenić. Jeśli zależy Ci na dobrym brandingu, przeczytaj ten artykuł, znajdziesz w nim:

  • co to jest branding
  • co wpływa na postrzeganie marki
  • realizacja brandingu w firmie
  • rodzaje brandingu (personal, employer, terytorialny) oraz rebranding
  • dlaczego branding jest taki ważny
brand-strategy

Definicja brandingu

Branding to kreowanie brandu, czyli świadomości marki wśród klientów. Celem jest zapadnięcie w pamięć i wyróżnienie się na tle konkurencji poprzez stworzenie spójnego wizerunku, charakterystycznego i wywołującego konkretne emocje u klientów. Kluczowe jest, aby te emocje były jak najbardziej pozytywne. To dążenie do tego, żeby dana marka lub produkt były odpowiedzią na potrzeby klientów. Nawet jeśli te potrzeby są nie do końca uświadomione.
Co daje dobry branding? Oczywiście zyski i bycie pierwszym wyborem dla klienta. Niemniej ważna jest swoboda rozwoju i poszerzania portfolio marki o nowe produkty, którą zapewnia renoma u klientów. Na branding składają się strategia marki, jej identyfikacja wizualna, oraz komunikacja brandu. Całość działań musi być konsekwentna i spójna. Wszystko począwszy od loga, nazwy poprzez określoną kolorystykę, a skończywszy na sloganie, musi tworzyć całość unikalnych treści, z którymi będzie utożsamiał się klient.

Czynniki wpływające na postrzeganie marki przez klientów

Kiedy myślimy o brandingu pierwsze skojarzenia, jakie przychodzą nam na myśl, to logo, nazwa i identyfikacja wizualna firmy. Jednak na branding składa się o wiele więcej czynników niż te trzy wymienione. Zaliczają się do nich także:
  • jakość produktów i usług oferowanych przez firmę
  • wizja marki i jej wartości
  • archetyp
  • sposób i strategia komunikacji z potencjalnym klientem
  • strategia marketingowa
  • wielkość brandu
  • reklama i aktywności podejmowane przez markę
  • ‘’czynnik ludzki”, czyli to jak markę postrzegają klienci i jakie uczucia wobec niej żywią
Składników tworzących dobry branding jest, jak widać wiele. To skomplikowany i przede wszystkim rozłożony w czasie proces. Nie da się zbudować trwałej świadomości marki wśród klientów w kilka dni. Jeśli chcesz być rozpoznawalny i mieć stały udział w rynku, musisz dobrze planować swoje działania, a następnie stale je monitorować i reagować w razie potrzeby.
rebranding-torun-trakido

Jak zaplanować, a następnie zrealizować branding w firmie

Najpierw należy zacząć od analizy obecnej sytuacji w przedsiębiorstwie. Wstępne rozpoznanie możesz zrobić samodzielnie. Zwróć uwagę na plany dotyczące rozwoju — jakie są Twoje cele i oczekiwania, jaką chcesz obrać strategię, wartości marki i identyfikację wizualną. Gdy zależy Ci na profesjonalnych rozwiązaniach, warto przeprowadzić audyt marki. Co dzięki temu zyskasz? Dowiesz się, jak w szerszym ujęciu postrzegana jest Twoja marka, a także uzyskasz przydatne wskazówki na temat możliwości rozwoju. Audyt zleć profesjonalnej agencji marketingowej, takiej jak Trakido. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że kontrola została przeprowadzona w fachowy sposób.
Krok drugi to określenie strategii marki. Zawrzyj w niej wartości, plany na rozwój, wybrane grupy docelowe, oraz preferowany styl komunikacji. Kiedy masz zarysowany plan działania, pora na zaprojektowanie marki. Określ, jak chcesz, aby wyglądał Twój brand. Nie jest to proste zadanie. Musisz opracować nie tylko logo, czy nazwę, ale i takie szczegóły jak styl i kanały komunikacji, działania promocyjne, cały PR i marketing. To też moment na zaplanowanie identyfikacji wizualnej (kolorystyka, wzory opakowań dla produktów, czy choćby wystrój wnętrz i dress code pracowników). Wiele z zaplanowanych przez Ciebie rozwiązań, nie będzie na zawsze. Każda firma musi stale dostosowywać się do rynku i co jakiś czas przeprowadzać odświeżenie marki.
Skoro mamy już dobrze przygotowany plan, czas na jego wdrożenie. Aby uniknąć trudności przy wdrażaniu, wszystko szczegółowo zaplanuj. Pierwszy etap jest czysto techniczny. Zarejestruj nazwę i stronę internetową swojej firmy. Następnie uruchom konta w social mediach. To ważne narzędzie komunikacji z potencjalnymi klientami, a także świetna platforma dla działań promocyjnych. Rozważ też wykupienie miejsca w przestrzeni publicznej na reklamy, czy w mediach tradycyjnych.
Musisz zadbać o dotarcie do Twoich grup docelowych na wszystkie możliwe sposoby. Przygotuj wysokiej jakości materiały promocyjne i od razu rozpocznij ich rozpowszechnianie. To moment, w którym ogłaszasz wejście na rynek. Im więcej osób się o tym dowie, tym lepiej zaprocentuje to na przyszłość. To też czas na drukowanie materiałów z zakresu identyfikacji wizualnej, takich jak foldery i katalogi produktowe. Aby zainteresować klientów, zaprezentuj im produkty lub usługi promujące Twoją markę.
Dobre wrażenie można zrobić tylko raz, dlatego cała komunikacja brandu musi być nie tylko spójna, ale i odpowiednio przeprowadzona. Dzięki temu zaistniejesz na rynku i przebijesz się do świadomości odbiorców, ale możesz też zatuszować drobne niedoskonałości, jeśli wystąpią. Zaplanuj w czasie swoją kampanię, tak aby mieć pewność, że nie zbiegnie się w czasie innymi wydarzeniami w branży.
Nie da się wszystkiego przewidzieć, ale dzięki dobremu researchowi rynku zmniejszysz ryzyko, że Twoje działania przejdą bez echa. Komunikację przeprowadź na wszystkich platformach jednocześnie i nie rozkładaj jej zbytnio w czasie. Skumuluj przeprowadzane czynności, żeby wywrzeć jak największy efekt. Bądź gotowy na krytykę, zwracaj uwagę na tę konstruktywną i wyciągaj z niej wnioski. Zastanów się, jakie są możliwe scenariusze, jak mogą zareagować klienci (najlepiej pozytywnie, jednak reakcje negatywne też mogą wystąpić).

Rodzaje brandingu i rebranding

Rodzajów brandingu, poza brandingiem firm jest kilka, w tym artykule skupimy się na tych najpopularniejszych. Zacznijmy od personal brandingu, czyli budowaniu marki osobistej. Niezależnie czym się zajmujesz, zależy Ci na dobrym wizerunku. Dobra opinia to klucz do odniesienia zawodowego sukcesu. Pierwszym krokiem, aby zaprezentować swoje umiejętności, czy osiągnięcia jest założenie kont na mediach społecznościowych.
Od strony zawodowej jest to głównie LinkedIn. To tam najczęściej ludzie dzielą się informacjami na temat swojej pracy. Marka osobista to oczywiście nie tylko strona zawodowa, ale również osobowość i to, kim jesteśmy. Jakie korzyści wynikają z personal brandingu? Wyróżnisz się na tle innych osób z Twojej branży. Uwiarygodnisz siebie, pokazując się nie tylko z marketingowej strony. Tworząc swój wizerunek jako marka, zaprezentujesz, czym się zajmujesz i jakie masz kwalifikacje. To otwiera możliwość zdobycia nowych klientów, kontaktów zawodowych, czy podjęcia nowej pracy.
Employer branding, to pokazanie danej firmy jako pracodawcy. Jeśli zależy nam na rozwoju, logiczne jest, że będziemy potrzebować pracowników. Warto budować wizerunek dobrego pracodawcy. Nie tylko ze względu na profesjonalizm. Z praktycznego punktu widzenia, do dobrej firmy zgłasza się więcej pracowników. To więcej możliwości zbudowania profesjonalnego i wartościowego zespołu.
Employer branding najlepiej zacząć od sprawdzenia, czego poszukują w danej branży pracownicy, co stanowi dla nich największą wartość. To nie tylko wysokość pensji, ale też benefity pozapłacowe jak opieka medyczna, świętowanie urodzin, czy dofinansowanie zajęć sportowych. Firma powinna też jasno określić wymagania wobec swoich przyszłych pracowników. Jakie powinni mieć kompetencje, doświadczenie, cechy charakteru. Główną składową w budowaniu employer brandingu jest opinia o firmie. Ta najbardziej poszukiwana pochodzi od pracowników — tych obecnych, jak i też byłych. Docenieni i zadowoleni pracownicy, będą polecać pracę w firmie innym.
Czym jest branding terytorialny? To nic innego jak budowanie marki regionu, kraju, albo miasta. Jest to bardzo ważne w turystyce i blisko związanych z nią gałęziach gospodarki jak hotelarstwo i gastronomia. Ma za zadanie zachęcić turystów do odwiedzenia danej lokalizacji, wspomaga to lokalny biznes do działania.
Przykładem lokalnego budowania marki jest Toruń. Kto słyszy nazwę naszego miasta, ma od razu przed oczami Kopernika i pierniki. Działa to też w drugą stronę, oba hasła mają jednoznacznie kojarzyć się z Toruniem. Innym znanym sloganem jest „Gotyk na dotyk”. Ma on budować wśród turystów wizję miasta UNESCO, ze wspaniałą gotycką architekturą. Trzeba przyznać, że są to bardzo udane działania. Kolejki do sklepów z piernikami i tłumy wokół pomnika Kopernika, widział chyba każdy mieszkaniec Torunia.
Kiedy stosujemy rebranding? Kiedy potrzebna jest modyfikacja dotychczas wyznaczonej ścieżki, zmiana i unowocześnienie wizerunku, lub gdy dochodzi do fuzji bądź przejęcia przedsiębiorstwa. Zmianom podlegają wtedy niektóre, a nawet wszystkie elementy wchodzące w skład marki. Mogą to być logo, kolorystyka, strategie komunikacji, wartości itd. Celem rebrandingu jest zwiększenie wartości marki. Często służy do podkreślenia zmian, jakie zaszły w firmie, np. unowocześnienie i chęć dotarcia do młodszych odbiorców.
Czasem, to rynek wymaga zmian i nadążania za obowiązującymi trendami. Rebranding może przynieść wymierne korzyści, zwłaszcza jeśli chcemy rozpocząć tworzenie marki od nowa. Jest to jednak bardzo ryzykowny i kosztowny proces. Tu zastosowanie ma prawo inżyniera Mamonia: „Mnie się podobają melodie, które już raz słyszałem. Po prostu. To... Poprzez... No reminiscencję. No jakże może podobać mi się piosenka, którą pierwszy raz słyszę”. Przekładając to na język marketingu: ludzie lubią to, co już znają. Mają swoje przyzwyczajenia i raczej niechętnie patrzą na rewolucyjne zmiany. Stosując rebranding, musimy mieć świadomość, że klientom może się to nie spodobać. Aby tego uniknąć, należy się rzetelnie przygotować. Najlepiej powierzyć ten proces specjalistom.
branding-trakido-torun

Branding jest ważny

Dlaczego kreowanie własnej marki i jej świadomości wśród klientów jest takie ważne? Zapadnięcie w pamięć odbiorców, przywiązanie ich do siebie przynosi zyski. Gdy na rynku istnieje wiele podmiotów, osiągnięcie sukcesu nie jest proste. Dzięki dobremu brandingowi wyróżnisz się na tle konkurencji. Najwięksi rynkowi gracze stale pracują nad swoimi brandami.
Obecność w świadomości konsumentów daje przewagę nad innymi. Dla przykładu: młodzi rodzice kupują pampersy, choć nie muszą być to pieluchy jednorazowe marki Pampers. W Polsce wciąż wiele osób mówi, że nosi adidasy, a nie obuwie sportowe. Zamawiając colę, nie zawsze ma się na myśli Coca-Colę, a brązowy napój z kofeiną, dowolnej marki.
Znaki towarowe lub slogany największych marek są rozpoznawalne na całym świecie np. trzy paski wspomnianego już Adidasa. Również i na naszym rodzimym podwórku mamy charakterystyczne marki, które „żyją” w zbiorowej świadomości Polaków. Słysząc hasło „ptasie mleczko”, wielu z nas będzie miało przed oczami czerwone opakowanie firmy Wedel, choć firm produkujących ten rodzaj słodyczy jest wiele.
Do znanych marek konsumenci mają też większe zaufanie i chętniej kupują ich produkty. Często uważają je za bardziej prestiżowe i godne uwagi w porównaniu do innych mniej znanych. Umiejętnie prowadząc działania brandingowe, możesz nie tylko stale zdobywać nowych klientów, ale też sprawić, że obecni nie będą sobie wyobrażali skorzystania z oferty konkurencji.
Branding jest narzędziem generującym duże zyski, z którego może, a wręcz powinien skorzystać każdy. Jest to trudny proces i wymaga sporych nakładów finansowych, ale dobrze poprowadzony zwróci się z nawiązką. Jeśli potrzebujesz kompleksowej i skutecznej strategii brandingowej zgłoś się do Trakido. Nie czekaj i daj szansę zaistnieć swojej firmie na rynku!

Odkryj sekrety skutecznego brandingu: Klucz do wzrostu Twojego biznesu!

brand-strategy
Nasz artykuł zdradzi Ci tajniki budowy marki, która przyciąga uwagę i lojalność klientów. Poznaj strategie, które pomogą Ci wyróżnić się na rynku i osiągnąć sukces biznesowy.
Czytaj więcej

Content Marketing: Sztuka tworzenia treści, która przyciąga i konwertuje.

content-marketing
Poznaj strategie i narzędzia, które pomogą Ci w skutecznej promocji online. Dowiedz się, jak kształtować treści, które angażują, budują zaufanie i przynoszą wzrosty w biznesie.
Czytaj więcej

Remarketing: Jak wykorzystać drugą szansę na konwersję?

remarketing-agencja-marketingowa-trakido
Dowiedz się, jak efektywnie docierać do użytkowników, którzy już odwiedzili twoją stronę, i zwiększyć wskaźniki konwersji.
Czytaj więcej

SEO: Sekret skutecznego pozycjonowania online.

Poznaj najważniejsze strategie i narzędzia, które pomogą Ci zdobyć wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania i zwiększyć widoczność Twojej strony internetowej.
Czytaj więcej

Zapisz się na KONSULTACJĘ!

Zapisz się do newslettera i poznaj jedne z najskuteczniejszych narzędzi do prowadzenia działań marketingowych w sieci.
Dziękujemy, właśnie otrzymaliśmy Twoją wiadomość! Skontaktujemy się najszybciej jak to możliwe :)
Ups! Coś poszło nie tak podczas wysyłania formularza.

Napisz do nas

Właśnie otrzymaliśmy Twoją wiadomość! Skontaktujemy się najszybciej jak to możliwe :)
Ups!Coś poszło nie tak podczas wysyłania wiadomości.
AUTOMATYZACJA SPRZEDAŻY
Odkryj potencjał automatyzacji sprzedaży. Skontaktuj się z nami i zwiększ efektywność swoich działań już teraz!
OBSŁUGA SOCIAL MEDIA
Dowiedz się, jak łatwo zaplanować i zautomatyzować publikację postów na Social Media. Spraw, aby Twoje treści trafiały do właściwych odbiorców.
KONSULTACJA MARKETINGOWA
Chcesz rozwinąć swój biznes, dotrzeć do nowych klientów, zwiększyć sprzedaż, ale nie wiesz jak? Skontaktuj się z nami i umów na konsultację marketingową!
Projekt i Realizacja
logo-trakido