Content marketing — marketing, który wzbudza ciekawość.
Content marketing, czyli inaczej marketing treści to niezwykle popularna metoda tworzenia oraz dystrybucji interesujących i użytecznych treści. Odnosi się do określonego stylu życia danej grupy społecznej i ma za zadanie zainicjować rozmowy na ich temat. Muszą one być dopasowane do potrzeb i oczekiwań odbiorców. W ten sposób pozyskujemy nowych klientów. Tak wygląda krótka definicja content marketingu, w tym artykule szerzej omówimy:
tworzenie treści krok po kroku
mapowanie odbiorców — poznaj swojego klienta
planowanie i tworzenie kontentu
gdzie umieścić swój kontent
jak wzmocnić treści
potęga hashtagu
Od czego zacząć tworzenie treści
Najpierw musimy odpowiedzieć sobie na trzy ważne pytania: co chcę osiągnąć w tej kampanii, jakie są moje cele związane z budowaniem marki i jak chcę zwiększyć sprzedaż. Bez dobrego zdefiniowania celów łatwiej o porażkę niż spektakularny sukces. Twój cel marketingowy musi być powiązany z biznesowym. Ustal więc mierniki, dzięki którym będzie możliwość sprawdzenia postępów kampanii. W marketingu treści możemy podzielić cele na dwie grupy. Związane ze sprzedażą np. finalizacja transakcji, czy polecanie danej firmy między klientami. Druga grupa to cele powiązane z marką. Zawiera się tu świadomość istnienia nie tylko firmy, ale też produktu, czy usługi. Przywiązanie klientów, skojarzenia związane z danym brandem, zaangażowanie klientów. Aby osiągnąć najlepsze wyniki, nie skupiaj się na jednym celu, ale kontroluj kilka obszarów.
Mapa Twoich klientów
Cele ustalone, działania zaplanowane — co teraz? Następne, na czym musisz się skupić, to mapowanie klientów. Z czym to się je? Nie używaj ogólników, wiadomo, każdy klient jest wyjątkowy, ale zacznijmy od tworzenia grup docelowych. Pozwoli to na bardziej sprecyzowane działania, lepiej dobrane treści, jakie możesz przedstawić swoim klientom. Marketing treści musi angażować odbiorców, jedna treść dla wszystkich się nie sprawdzi.
Na jakiej podstawie dokonywać segmentacji? Jak pisze Philip Kotler, weź pod uwagę czynniki geograficzne (to, co podoba się w Polsce, niekoniecznie może przypaść do gustu mieszkańcom Szwecji), demograficzne (np. młodzież, dorośli, osoby starsze), behawioralne (np. subkultury), psychograficzne (np. grupy zainteresowań, aktywności). Ludzie lubią łączyć się w grupy o podobnych zainteresowaniach, przekonaniach itp. Zaobserwować można to już, chociażby w szkole patrząc na kółka zainteresowań.
Kluczem do sukcesu jest zrozumieć, czego dana grupa potrzebuje i jej to dać, wywołując zainteresowanie poprzez odpowiednią historię. Posłużmy się tu przykładem butów sportowych. Możesz pokazać, jak dane buty sprawdzają się w terenie, w jaki sposób pomagają uzyskać lepsze wyniki, jak innowacyjny jest to produkt. Reklama odniesie lepszy skutek wśród biegaczy lub osób interesujących się bieganiem. Natomiast raczej nie zachęci do zakupu osób, które do biegania zmusiłaby tylko apokalipsa zombie (im możesz zaproponować inne produkty np. schrony :) ).
W skrócie: kiedy masz już wyznaczone czynniki, określ profil i opisz postawy. Zbuduj personę, wyobraź sobie, jak działa Twój odbiorca. Jakie są jego potrzeby, aspiracje, czego się boi lub unika. Stwórz treści, które odpowiedzą na wszystkie te czynniki.
Pora stworzyć kontent
Mamy już obraz klienta, pora na stworzenie dopasowanych treści. Muszą nie tylko odpowiadać stylowi życia, ale być też angażujące i po prostu ciekawe. Internet jest pełen wszelakich treści. Aby zainteresować klienta i finalnie skłonić go do zakupu, musisz stworzyć opowieść, która skutecznie przykuje jego uwagę. Inaczej po prostu ją pominie, jako niechcianą reklamę. Twój kontent musi odpowiadać żywotnym potrzebom Twojej grupy docelowej (tak jak pewien słomiany miś). Przy tym wszystkim musi też pasować do Twojej firmy i odzwierciedlać jej charakter.
Pora na formę. Content marketing może przybierać różne kształty, od artykułów newsletterów, czy raportów po grafiki, filmiki, gry. Obecnie większość działań skupia się na stronie wizualnej, pamiętaj więc o dostępności. To, co tworzysz, musi dobrze działać zarówno na ekranie komputera, jak i telefonu. Narracja musi być spójna na każdym etapie kampanii i towarzyszyć klientowi podczas całej ścieżki zakupowej.
Tworzenie content marketingu wymaga ogromnego zaangażowania pod względem czasu, jak i środków. Jeśli kontent nie jest wysokiej jakości, a przy tym nie jest oryginalny spowoduje straty, nie tylko wizerunkowe. Tworzenie treści warto powierzyć komuś, kto nie tylko będzie znał aktualne trendy, ale będzie też potrafił stworzyć wciągającą opowieść wysokiej jakości.
Dystrybucja kontentu
Nieważne jak dobry będzie kontent, jeśli nie trafi on tam, gdzie trzeba, czyli do grupy docelowej. Dobra agencja marketingowa jak Trakido zadba o to, żeby treści trafiły do odpowiednich odbiorców. Obecnie najważniejszym kanałem dystrybucji jest Internet, ale warto pamiętać też o analogowych mediach jak billboardy, czy reklamy w prasie. Świetną opcją na pogłębienie relacji marka — klient są różnego rodzaju eventy. Pozwalają one na uzyskanie intensywnych relacji, których nie jest w stanie zapewnić nawet marketing cyfrowy.
Teraz trochę o kanałach medialnych, czyli gdzie umieszczać kontent. Zasadniczo istnieją trzy główne kanały — media własne, płatne i pozyskane. W kanale własnym mamy pełną kontrolę co i kiedy umieszczamy. To np. blogi, fanpejdże, newslettery, aplikacje mobilne. Plusem jest brak opłat za wstawianie kontentu, minusem natomiast ograniczenie do już istniejącej bazy klientów. Stworzenie własnych kanałów i efektywne nimi zarządzanie wymaga dużych zasobów, ale jest opłacalne.
Media płatne dobrze sprawdzają się przy dotarciu i pozyskiwaniu nowych klientów. Zwiększa się w ten sposób świadomości marki, a pozyskany ruch można przekierować na własne kanały. Możemy podzielić je na media tradycyjne (np. drukowane) i cyfrowe, czyli np. lokowanie produktów, reklamy w aplikacjach mobilnych, wyszukiwarkach, czy banery na stronach. Cena uwarunkowana jest ilością wyświetleń, kliknięć, lub innych działań jak rejestracja, czy zakup.
Ostatnim omawianym kanałem medialnym są media pozyskane, czyli marketing szeptany i polecenia. Jeśli kontent, który stworzysz, jest wysokiej jakości i spodoba się odbiorcom, będą podawać go dalej, przykładowo udostępniając post na swojej tablicy na Facebooku. Media pozyskane wynikają bezpośrednio w dwóch wyżej omawianych kanałów.
Wzmocnij swoje treści
Zastanawiałeś się kiedyś, czemu największe marki do swoich reklam wybierają znane osoby, np. aktorów, lub influencerów? Stoi za tym prosta strategia, osoby wpływowe mają większą siłę przebicia od zwykłego użytkownika. Szybciej zadziała tu psychologia tłumu, czyli podążanie za liderem. W tym wypadku kimś popularnym. Dobry marketer rozpozna takie osoby i odpowiednio dobierze je do kampanii. Taka osoba musi być nie tylko rozpoznawalna, ale i mieć zaangażowanych odbiorców. Influencer musi być pewien jakości naszego produktu/usługi, aby skutecznie zareklamować go wśród swoich fanów. Reklamy oparte tylko i wyłącznie na pieniądzach, są łatwe do rozpoznania i odnoszą odwrotny skutek do zamierzonego.
Co dalej, gdy już znaleźliśmy odpowiednią osobę do wzmocnienia treści? Pora na działania własne, czyli komunikację z klientami. Wchodzenie w interakcję społecznościowe jest oceniane na plus przez użytkowników sieci.
Mała kratka wielkie możliwości
Czym jest hasztag? Jego początków należy szukać w latach 80, kiedy programiści używali go do oznaczania słów kluczowych. Do mainstreamu trafił w 2007 roku dzięki Chrisowi Messinie. Wystarczył jeden post na Twitterze z propozycją tagowania ważnych tematów za pomocą małej kratki z klawiatury i tak zaczęła się międzynarodowa kariera hasztagu. Z Twittera przeszedł on na wszystkie portale społecznościowe. Najpopularniejszy jest na Instagramie, gdzie służy do tagowania zdjęć.
Hasztag pozwala nie tylko łatwo odnaleźć posty na interesujący nas temat, ale także a może i przede wszystkim umożliwia zwiększenie zasięgów. Jak to wszystko działa? Wystarczy słowo i # jak np. #Trakido. Lepiej unikać długich fraz do tagowania, prawdopodobieństwo, że będą wyszukiwane, jest małe. Wyjątkiem są akcje specjalne jak #IceBucketChallenge.
Jakie są najpopularniejsze hasztagi? Krótkie i zwięzłe jak #food #friends #photooftheday. Stosowanie hasztagów ułatwia budowanie marki, jeśli konsekwentnie będziemy używali ustalonych słów, kojarzących się z daną firmą/produktem. W oczach klientów będziemy wyglądać nowocześnie, nadążając za trendami i umiejętnie stosując hasztagi.
Podsumowując marketing treści, to ogrom możliwości sprzedaży. Przygotowanie odpowiednio angażujących treści, które przyciągną klientów i przekują się na zysk, nie jest proste. Warto takie działania powierzyć komuś, kto nie tylko stworzy dobrą strategię, ale będzie umiał też wysnuć odpowiednie wnioski. W Trakido potrafimy nie tylko pisać wartościowy kontent, ale pokażemy Ci jak dobrze poprowadzona kampania, może wpłynąć na rozwój Twojego biznesu. Zostaw nam swojego maila lub telefon, a odezwiemy się i przygotujemy ofertę na miarę Twoich potrzeb!