Co to jest pozycjonowanie lokalne? Czy każda firma powinna prowadzić takie działania?
Z artykułu o pozycjonowaniu stron wiesz, że jest to działanie, którego nie można pominąć w skutecznym marketingu. Nie inaczej sprawa wygląda w pozycjonowaniu na mniejszą skalę, czyli w lokalnym. Nie każda firma zaczyna z wysokiego „C”, a czasem profil działalności wymaga działań tylko na rynku lokalnym. Jeśli prowadzisz małą cukiernię i chcesz sprzedawać pączki, to skupiasz się na rynku w swoim mieście. Oczywiście, możesz zostać ogólnopolskim pączkowym potentatem, ale apetyt rośnie w miarę jedzenia i warto na początek skupić się na czymś mniejszym.
Co składa się na local SEO? Zapytania użytkowników na frazach kluczowych, wyniki z Google Maps, czy wizytówka w Google Moja Firma. Więcej o wizytówce i jej konfiguracji przeczytasz tutaj. Warto nadmienić, że Google na bieżąco sprawdza lokalizację użytkowników i proponuje im wyniki najbliżej miejsca, w którym się obecnie znajdują. Jest więc o co walczyć. No dobrze, wiemy już co tworzy local SEO, ale jak ono działa?
A może ciasteczko?
Głównymi czynnikami wyszukiwania lokalnego jest odległość (np. najbliższa apteka) i rodzaj produktu (wysyłanie tortu pocztą wciąż nie jest najlepszym pomysłem). Kolejnym czynnikiem może być też czas. Klient potrzebuje czegoś tego samego dnia lub w ciągu kilku godzin i szuka firmy, która mu to zapewni. Nie sposób pominąć wyszukiwań mobilnych. Użytkownicy smartfonów generują ponad 50% zapytań w wyszukiwarkach. Turyści zwiedzający dane miasto szukając lokalnych atrakcji, jedzenia, czy pamiątek będą używać telefonu do znalezienia potrzebnych informacji.
Co więcej, uzupełniając wizytówkę o telefon i adres, możemy spowodować, że klient pojawi się wprost u naszych drzwi. W czasie wizyty w siedzibie firmy łatwiej przekonać klienta do zakupu. Klienci lokalni wykazują się też większym przywiązaniem do np. sklepów, gdzie mogą przyjść i porozmawiać na temat towaru, albo obejrzeć produkt na żywo. Wielu internautów po sprawdzeniu lokalnego rynku, dokonuje później zakupu.
Od czego zacząć pozycjonowanie lokalne?
Na początku było słowo, czyli znajdź odpowiednie frazy kluczowe. Skoro pozycjonowanie lokalne, to kluczowe jest tu miejsce. Fraza musi zawierać nazwę miasta, regionu, czasem przydatna jest nawet nazwa dzielnicy lub ulicy. Pozostałe słowa należy dobrać na podstawie ich popularności.
Kolejny krok to analiza konkurencji, czyli na co wyszukują się przedsiębiorstwa z danej branży. Sprawdzić to można za pomocą płatnych programów jak Senuto, czy Semstorm. Warto też przeprowadzić audyt SEO całej witryny, czy nie zawiera ona błędów i jest poprawnie zoptymalizowana pod wyszukiwarkę. Pamiętaj też, że dobre wrażenie da się zrobić tylko raz, dlatego zadbaj o User Experience. Wolne ładowanie strony, nieczytelny układ, czy niemożność wyszukania konkretnej informacji, odstraszą nawet najwytrwalszego internautę. Nieprofesjonalna strona będzie dla potencjalnych klientów przestrogą przed nieprofesjonalną firmą, czy usługą. Po prostu wszystko musi sprawnie działać i dobrze wyglądać.
Sprawdź poprawność wszystkich danych NAP* (Name, Address, Phone). Jeśli prześpisz ten krok, możesz stracić wielu potencjalnych klientów. Wszystkie dane muszę być spójne z wizytówką w Google, wszędzie podawaj ten sam adres, czy numer telefonu. Inaczej przeglądarka może mieć problem z dopasowaniem położenia, jeśli napotka kilka lokalizacji.
Wszyscy kochają gwiazdki
Google promuje tylko te strony, które są użyteczne dla użytkowników. Wpływ na to mają też opinie internautów. Są one dobrze widoczne (zwłaszcza przy wyszukiwaniu lokalnym), tuż pod nazwą konkretnej firmy. Pięciogwiazdkowe opinie, najlepiej z opisem świetnie zwiększają wiarygodność firmy. Nie tylko w oczach klientów, ale i samego Google. Czasem prowadzone są akcje sprawdzania opinii i te wyglądające na fałszywe, są usuwane. Co więcej, jak wynika z badań 85% użytkowników sieci, traktuje opinie jak rekomendację od kogoś znajomego.
Pozycjonowanie lokalne jest nieco trudniejsze od ogólnego, wymaga bardziej złożonego podejścia. Niemniej, jest istotną, a przy lokalnych biznesach jedną z kluczowych gałęzi marketingu. Systematyczne prowadzenie local SEO może dać imponujące efekty. Szczególną uwagę należy poświęcić mobilnej odsłonie strony Twojej firmy. To właśnie użytkownicy smartfonów stanowią podstawę wyszukiwań lokalnych. W Trakido chętnie pomożemy Ci w zbudowaniu silnej marki, a nasze działania z zakresu optymalizacji i zwiększeniu ruchu na stronie, przełożą się na długotrwały efekt w postaci wielu nowych klientów.
*nap, to po angielsku drzemka :)